More Website Templates @ TemplateMonster.com - August 19, 2013!

Ord og inspiration

Lidt om om at tage billeder og hvorfor jeg gør det

Som freelance og "con amore"-fotograf (jeg er gymnasielærer i samfundsfag som hovedbeskæftigelse) er det lysten, nysgerrigheden og måske en rastløs jagt efter det visuelle bytte som holder mig i gang. Det gode billede afhænger af øjet. Udstyr hjælper, og jeg forsøger ofte at tilpasse klassiske linser til de moderne kameraer, for eksempel Helios 44 (Original fra USSR) eller Leicas Noctilux.

Jeg har en del selvbygget studieudstyr - jeg har stor glæde i at gøre det sådan, selvom det ser sjovt ud når jeg fx stiller op med spraymalede flamingoplader som reflektorer. Jeg oplever, at det tilføjer nogle til fx portrætter og studie/stock fotos. Mange fotos ligner efterhånden hinanden i teknisk kunnen. Men noget går tabt. Derfor gør jeg det sådan. Og derfor bruger jeg til tider de klassiske linser.

Jeg elsker reportagen og det gode pressebillede.

Naturfotografering beskæftiger jeg mig også med (Bornholm inspirerer jo til det). Men en spændende opgave uanset genre tager jeg gerne imod. Baby, bryllup og konfirmationsbilleder springer jeg som regel over. Jeg insisterer på, at fotoarbejde skal være seriøst uden man mister det sjove, nydelsen, og den givende søgen efter øjeblikket. Mange finder mine kreative skud metonymiske, eller pars pro toto, med elementer af en beskåret, men bærende virkelighed. Det er nok et kendetegn, også i fx de kreative portrætter jeg laver.

Kontakt mig endelig, hvis du har en opgave - eller gerne vil tale med mig om fotografi, sådan i det hele taget.

3 hurtige

  • 1
    Difficult question. Two ways maybe. One way determined by the technological development, video frames selected as shots, mobile phone cameras etc - the other way, also determined by the technological development, but here as a RE-action, where the skill of being a good photographer “jump” back in his eyes - the ability to see. May be it is this other way I represent..
  • 2
    I started as teenager in the 80s with analog picture making using Olympus OM and exercising the darkroom skills - and coming from a family interested in arts it was quite in line.
  • 3
    Bresson. Henrik Saxgreen. Eddie Adams (or Horst Maas). There so many. Elinor Carruci - her work on the close everyday is special. Gregory Crewdson. And what is the name now of the the french minimalitic, still leben fellow - he was/is in advertising. Doesn't matter. And all the works from "uncredited" which reassures me that not only "real" and pro-photographers see photographically.